Chokladpudding och donation

I kylen står det chokladpudding och bara väntar på att bli toppad med grädde och kakkross. Hade ett allvarligt fall av skåpsråtteletning och kom på att chokladpudding förmodligen var precis det jag behöver just nu.

Det är så mycket jag vill göra men jag orkar verkligen inte, borde ha en veckas semester bara för att hinna göra alla måsten, borden och  jag-vill-saker. Antar att man får beta av lite då och då när orken är som störst.

Idag startade donationsveckan. Väldigt bra att organbristen i Sverige uppmärksammas. Hemskt att tänka på alla som väntar och väntar men som dör för att fina organ bränns upp. Tänk att som anhörig se sin älskade tyna bort. Usch och fy. Ännu mer tragiskt är det när utbildningen bland sjukhuspersonal i just donation ofta är så dålig att det inte ens blir aktuellt med donationer.
När en människa som valt att doner dör på ett sådant sätt att det blir aktuellt att donera dras välrdens aparat igång. Dels för att operera ut och frakta organen och dels att få in patienterna som ska få organen, undersöka om man är i skick nog att operaras osv.
Sedan opereras man i tur och ordning beroende på hur länge det aktuella organet kan vara utanför kroppen. Så på samma avdelning kan det sitta ett gäng nytransplanterade som överlevt för att EN människa valde att donera. Hjärta, lever, njurar, lungor, bukspottskörtel, tarmar osv. Det är fantastiskt vilken gåva man kan ge! LIV!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0